Migrän drabbar många kvinnor, upp till hälften kommer ha symtom någon gång under livet. Migrän drabbar ofta unga personer i sina mest produktiva år och kan hindra dig från att leva livet fullt ut. Här får du tips för att minska din huvudvärk naturligt. 

Få i dig rätt näringsämnen 

Att tillföra näringsämnen för att minska migrän har studerats i många studier och dessa har främst visat effekter: riboflavin (vitamin B2), coenzym Q10 (CoQ10), magnesium, pestskråpextrakt (petasites hybridus) och mattram (tanacetum parthenium).

Läs mer: Hudläkaren om psoriasis – livsstilen är en viktig del i behandlingen

Håll blodsockret i schack

En plötslig minskning av blodsockret kan trigga ett migränanfall. För att lättare hålla ett jämnt blodsocker kan du äta mat med lågt glykemiskt index, äta protein och fett tillsammans med kolhydrater samt äta och motionera regelbundet. Äppelcidervinäger, 1 msk i vatten eller som dressing på grönsaker, kan sänka glykemiskt index på måltiden eftersom magsäcken töms långsammare. 

Prova akupunktur 

Akupunktur har i en genomgång av flera studier visat sig kunna minska antalet migränanfall. Även symtom vid en pågående attack minskar, en del studier antyder dock att den effekten är liten. I förebyggande är akupunktur minst lika effektivt som de profylaktiska läkemedel som finns. 

Annons

Läs mer: Sant eller falskt om eko

Aktivera vagusnerven

Vår lugnande del av nervsystemet, parasympatiska nervsystemet, består till stor del av vagusnerven. Genom att aktivera den kan vi komma i ”rest and digest” och känna oss lugna och sköna. Det här kan kopplas till lindrigare symtom av migrän. Exempel på aktiviteter där vi stärker vagus är: yoga, meditation, motion, sova, och att vara i naturen.   

Vagusnerven ligger ytligt kring struphuvudet och vibrationer där kan stimulera den.

Prova yogaövningen Biet för att stimulera vagusnerven 

  • Sätt dig bekvämt och blunda. Stäng läpparna.
  • Andas in genom näsan och när du andas ut, säg ”mmm” – det ska surra. Surra på tills du behöver andas in igen. Andas gärna ut längre än du andas in. Fortsätt en stund och lägg märke till hur du känner dig efteråt. 

Balansera hormonerna

När östrogen faller snabbt, ofta vid förklimakteriet eller innan mens, ökar risken för migränattacker. Fytoöstrogener är en grupp växtämnen som milt kan stimulera östrogenreceptorn och därför jämna ut svängningar i hormoner. Forskarna i en studie lät kvinnor med migrän innan mens prova att inta fytoöstrogener från soja, dong quai och läkesilverax eller placebo. Efter sex månader var resultatet att kvinnorna som fått fytoöstrogener upplevde färre migränattacker än de kvinnor i studien som fått placebo. Faktiskt bara hälften så många. 

Av Katarina Fornander

Annons

Källa: Puledda F, Shields K. Non-Pharmacological Approaches for Migraine. Neurotherapeutics. 2018;15(2):336–345. doi:10.1007/s13311-018-0623-6,Linde K, Allais G, Brinkhaus B, et al. Acupuncture for the prevention of episodic migraine. Cochrane Database Syst Rev. 2016;2016(6):CD001218. Published 2016 Jun 28.,Burke BE, Olson RD, Cusack BJ. Randomized, controlled trial of phytoestrogen in the prophylactic treatment of menstrual migraine. Biomed Pharmacother. 2002;56(6):283–288.
huvudvärkmigrän

Annons